קרן השתלמות לעצמאים

יואל הלר | קרנות השתלמות

עצמאים מודעים היטב לחשיבות הביטחון הכלכלי, במיוחד לאור מגפת הקורונה והשינויים הבלתי צפויים שהיא הביאה עמה. בניגוד לשכירים, לעצמאים אין יתרון של הפרשות שוטפות של המעסיק לקרן השתלמות או קרן פנסיה.

חוסר הוודאות של עצמאים מחייב יצירת רשת ביטחון כלכלית, מעבר להכנסתם היומית, שניתן להסתמך עליה בעת הצורך. רשת ביטחון זו תסייע להם להתמודד עם מצבים שונים, כגון אתגרים בתזרים הפיננסי של העסק, השקעות בלתי צפויות בעסק ומימון צרכים אישיים ומשפחתיים.

אחת מאפשרויות החיסכון המשתלמות ביותר בהקשר זה היא קרן השתלמות המיועדת במיוחד לעצמאים. קרן השתלמות מסוג זה מאפשרת חיסכון לטווח בינוני, מאפשרת גישה לכספים בעתיד הנראה לעין ומאפשרת לאדם לתכנן כיצד ישתמש בכסף. 

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לקרן השתלמות לעצמאים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

יתרון מרכזי לעצמאים הוא הטבות המס הנלוות לקרנות השתלמות אלו.

 על פי החוק, הפקדות לקרן השתלמות בשיעור של עד 4.5% מההכנסה החייבת, עם מקסימום של 12,776 ₪ בשנה (נכון לשנת 2023), נחשבות להוצאה מוכרת. חישוב זה מבוסס על הכנסה שנתית מקסימלית של 283,905 ₪. הפקדת סכום גבוה יותר לקרן ההשתלמות אפשרית, אך הטבות המס יחולו רק עד לתקרה החוקית. כל הפקדות מעבר לתקרה יהיו כפופות למס של 25% על הרווח בפועל.

יחידים שימשכו את כספם לאחר שש שנים יהיו פטורים ממס רווחי הון, כל עוד סכום ההפקדה השנתי אינו עולה על 19,920 ₪. ראוי לציין כי אם הכספים מיועדים להשתלמויות או ללימודים, ניתן ליהנות מפטור זה גם לאחר שלוש שנים, ואין צורך להמתין שש שנים כדי לקבל את הכסף.

עם ההגעה לסימן שש שנים, אין הגבלות על אופן הוצאת הכספים. הרווחים פטורים ממס, וניתן למשוך את הכסף לכל מטרה.

למרות שהיא נקראת “קרן השתלמות”, אין דרישה להשתמש בכספים שנחסכו בחשבון ללימודים או השתלמויות. ככזו, אפשרות חיסכון זו משמשת כאפיק חיסכון יעיל ביותר לטווח בינוני.

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לקרן השתלמות לעצמאים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

יתרון נוסף של קרן השתלמות לעצמאים

הוא שכאשר הם מבצעים הפקדות לקרן, “הכנסתם החייבת” לתשלומי ביטוח לאומי מצטמצמת. ההפחתה יכולה להיות עד 17.83% מהסכום המופקד לקרן השתלמות, מה שמביא לחיסכון פוטנציאלי של מאות שקלים בשנה לעצמאים.

ניתן לבצע הפקדות בגמישות מבחינת תדירות, מה שמאפשר הפקדות חודשיות או מספר הפקדות בשנה. ניתן גם לבצע הפקדה אחת בכל שנה או לא להפקיד כלל.

כלל ביטוח ופיננסים מציעה מגוון קרנות השתלמות, המאפשרות לאנשים להתאים את אסטרטגיית החיסכון שלהם בהתאם לצרכיהם. קרן כלל להשתלמויות כוללת שמונה מסלולים, וניתן להעביר ביניהם כספים בקלות בזמן קצר. המסלולים הזמינים כוללים מסלולים שמרניים יותר, מסלול שקלי, מסלול מניות ומסלול הלכה.

חשוב לציין כי עבור יחידים המשקללים את הפקדות קרן ההשתלמות שלהם בתכנון המס שלהם, יש לבצע את ההפקדות עד 31 בדצמבר של כל שנה. אחרת, הכספים ייחשבו כאילו הופקדו בשנת המס העוקבת, והיחיד לא יוכל ליהנות מההטבה בשנת המס הנוכחית. מכיוון שהפיקדון מוכר רק לאחר שנקלט על ידי החברה, לא מומלץ להמתין ליום האחרון של השנה כדי לבצע את ההפקדה. במקום זאת, מומלץ לאפשר חיץ של מספר ימים או אפילו שבועות.

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לקרן השתלמות לעצמאים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

לבדיקת זכאות ללא עלות ע"י מומחה לקרן השתלמות לעצמאים השאירו פרטים בטופס:

מלאו פרטים כאן