משה הראל | משכנתאות

איתור כספים אבודים

כתבה ממומנת

איתור קרנות פנסיה ללא דורש

מדוע מציאת כספים ללא דורש חיונית?

כספים שלא נדרשו מתייחסים לנכסים השייכים לך אך אינם ידועים, נשכחים או שאינם במקומם. בעיקרו של דבר, אלה משאבים שמחכים להיתבע על ידך. נשמע טוב, לא?

מה המשמעות של איתור כספים אבודים?

כדי למצוא כספים אבודים, עליך להשהות את שגרת היומיום שלך ולשקול את כל חסכונות העבר והחשבונות שאולי פתחת, או אם ירשתם כסף מקרוב משפחה שנפטר. חפש דוחות ישנים.

מה הם בדיוק כספים ללא דורש?

כספים ללא דורש הם נכסים שבבעלותך אך איבדת את המעקב אחריהם. למרות שזה אולי נראה לא סביר שיש כסף שאתה שוכח, זה תופעה נפוצה עבור אנשים רבים.

אילו סוגים של כספים אבודים עשויים להיות לך?

חיסכון פנסיוני רדום – כספים שהפקדתם בעבר (כשכיר או כעצמאי) לקרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ביטוח חיים או קופות גמל. למידע נוסף על החיסכון הפנסיוני וההבדלים בין המוצרים השונים, צפו בסרטון פנסיה – הסבר למחר.

חשבונות בנק וחסכונות ללא תנועה – חשבונות עו”ש או פיקדונות ללא תנועה במטבע ישראלי או מט”ח שפתחת בבנק שאינו הבנק הרגיל שלך, או חסכונות ששכחת שקיימים. נכללים חשבונות שאינם פעילים במשך 10 חודשים מאז ההוראה האחרונה שהתקבלה מהבעלים. פיקדונות ללא תנועה מהווים גם חשבונות עו”ש שהיו רדומים במשך 10 חודשים מאז ההזמנה האחרונה שהתקבלה מהבעלים. בקשה מיוחדת במהלך השיחה ללא התחייבות לאיתור החשבונות.

פוליסות ביטוח שרכשתם – פוליסות שאינן בתוקף עוד, מוצרי ביטוח המשמשים כחיסכון פנסיוני (למשל, ביטוח חיים המגיע עם “ביטוח מנהלים”), ביטוח שהוכן לתקופה של עד שלושה חודשים וביטוח שרכשתם בעבר אך אינו מתאים עוד לצרכיכם. קראו עוד על איך למצוא את כל סוגי הביטוחים שלכם?

נכסים שירשו קרוב משפחה שנפטר – חשבונות בנק, חסכונות, חסכונות פנסיוניים או פוליסות ביטוח חיים על שם קרוב המשפחה שנפטר. 

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לאיתור כספים אבודים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

החלטתם לארגן את העניינים? מצוין. נסו לחשוב מתי בחייכם אולי איבדתם את ההתנהלות הפיננסית שלכם:

– החלפתם מקום עבודה ופתחת חסכונות פנסיוניים חדשים?

– האם החלפתם בעבר בנק או ניהלתם כספים בבנק אחר מזה שבו אתם משתמשים כיום?

– האם ייתכן שאדם קרוב, בן משפחה או חבר נפטר והשאיר לך כסף ללא ידיעתך?

– האם אתם זוכרים שהיו לכם בעבר חסכונות, פיקדונות או חשבונות בבנקים או בחברות ביטוח שכיום חסרים בהם דיווחים עדכניים? זוכרים שהמשכורת שלכם הראתה חסכונות או דמי ביטוח, ואתם לא יודעים מה קרה לכספים האלה?

אם אחת או יותר מהתשובות היא כן, יש סיכוי טוב שיש לך כספים ללא דורש.

המשך לקרוא כדי ללמוד כיצד לאתר נכסים אלה.

לכל אחד יש חלומות, בין אם זה להוציא רישיון טיס, לטייל בעולם, לפתח קריירה שנייה או לבלות זמן איכות עם הנכדים. החוט המקשר בין החלומות הללו הוא שכולם דורשים כסף, לפעמים סכום משמעותי. לצד שאיפות אלה, הידיעה שתזדקקו ליותר כסף בגיל מבוגר – לתשלומי תרופות, דיור מוגן והוצאות אחרות – מתגנבת לעתים קרובות. אתם בטוחים שחסכתם כסף לאורך השנים לפנסיה, אבל האם באמת חסכתם כמו שאתם חושבים?

אנשים עובדים רבים במשק אינם יודעים היכן מעסיקיהם מפקידים את כספי הפנסיה שלהם וכמה כסף הם חסכו. זה יכול לקרות בעת החלפת מקומות עבודה, שוכחים להעביר את הכסף שנצבר מהמעסיק הקודם, או שיש מעסיק חדש לפתוח קרן חדשה. לעיתים, סבא וסבתא או דודים הפקידו כסף לקופת גמל לבר או בת מצווה, או שההורים חסכו כסף בקרן השתלמות ושכחו מזה. מה איתך?

האם אתה יודע איפה כל החסכונות שלך?

יודעים בדיוק מי מנהל את קרן הפנסיה שלכם?

האם יש לכם יותר מאפיק פנסיוני פעיל או לא פעיל אחד?

החלפתם מקום עבודה בעשורים האחרונים, והצלחתם לעקוב אחר פוליסות ביטוח וקופות גמל שונות?

השאלות קשות, אבל לענות עליהן שווה את המאמץ. יתר על כן, עכשיו זה הרבה יותר קל ופשוט.

איפה הכסף?

חלק ניכר מהכספים שלא נדרשו מורכב מחסכונות שאנשים לא יודעים שיש להם כי הם עזבו מקום עבודה ולא היו מודעים או שכחו שיש להם חיסכון פנסיוני.

במקרים אחרים מדובר באנשים שלא ניהלו רישומים מסודרים, ופרטיהם מול הגופים המוסדיים אינם נכונים ולא ניתן היה לאתר אותם.

חלק אחר מהכספים שייך ליורשים שיקיריהם הותירו אחריהם ירושה שלא מומשה עד כה.

חשבונות שלא הופעלו בשנה האחרונה נחשבים ללא פעילים, כך שייתכן שתקבלו מידע על חסכונות שאתם מודעים להם ופשוט לא היו פעילים.

המפקח על ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרופ’ עודד שריג: “בעידן שבו במקום קריירה אחת, רוב האנשים שעובדים במגזר הפרטי מחליפים מקום עבודה אחת לשנתיים, פעמים רבות כספי הפנסיה שנצברו במקומות שונים הולכים לאיבוד.

גם כספי ירושה שנמצאים בקופות גמל לפעמים לא מגיעים למקומם. המיזוגים והרכישות של קופות הגמל לא סייעו לחוסכים לעקוב אחר קרנות הפנסיה שלהם, וגם לא רישום לקוי בקרנות הפנסיה עצמן”.

כיום, יותר מ-95% מהחשבונות אצל משקיעים מוסדיים משויכים לאנשים פרטיים, אך במקרים רבים הגופים לא הצליחו לאתר בעלי חשבונות בשל מידע חסר או שגוי.

באוצר מדגישים כי לאחר איתור המידע מומלץ לפנות לגופים המוסדיים בהקדם האפשרי.

הסיבה: החיסכון הפנסיוני ופוליסות הביטוח כוללות לעיתים זכויות שעלולות להתיישן.

הפסדתם כסף?

עם השנים אנחנו מחליפים מקומות עבודה, עוברים דירה, ומתברר שאנחנו “מפסידים” חסכונות – קופות גמל, קרנות השתלמות ופנסיה.

מי זוכר שעבד בזמן הלימודים וגרם למעסיק להפריש לפנסיה? מי זוכר את סבא וסבתא שלהם חוסכים עבורם כסף בקופת גמל (שנעלמה)? לרבים מכם יש חסכונות שאינכם מודעים להם. איך אנחנו יודעים את זה? כי יש חסכונות ללא דורש בהיקף של עשרות מיליארדים! זה הרבה כסף, וזה שייך… לך.

וזה לא רק זה – האם לקרובי משפחה שנפטרו היו קופות גמל ופנסיה? אתם כנראה לא יודעים, ובמהלך הצוואה וחלוקת הרכוש, אתם לא תמיד מודעים לכל הנכסים. משרד האוצר, בצעד מתבקש, מודיע לך אם יש לך כספים ללא דורש.

אל תתעצלו; זה חיוני! אנשים רבים מצאו כסף אבוד בדרך זו… אולי גם אתם!

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לאיתור כספים אבודים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

איפה הכסף?

זהו רק הצעד הראשון – לאחר שמצאתם את החיסכון/קופת גמל/קרן השתלמות (האפשרויות רבות), יש סיכוי טוב שתגלו שדמי הניהול גבוהים במיוחד. ככה זה עם חשבונות שלא נבדקים באופן קבוע. מערכות אלו מכירות בחוסר הפיקוח ומעלות את דמי הניהול, מה שמשפיע משמעותית על הסכום הסופי שנותר – אל תוותרו על דמי הניהול המוגזמים בחשבונות אבודים, ואל תוותרו על העו”ש בחשבונות (כספים, קרנות וכו’) מדי פעם בניסיון להוזיל את דמי הניהול.

ומתברר שדמי הניהול אינם מופרזים רק באפיקי החיסכון לטווח ארוך. החוצפה של קרנות נאמנות הגובות דמי ניהול העולים על התשואה הצפויה (בקרנות שקליות שאמורות להניב כמה עשיריות אחוז, דמי הניהול עולים פעמים רבות על התשואה הצפויה)

השלב הבא – תכנון פיננסי נכון!

כמו כן, חשוב לבדוק את דמי הניהול בחיסכון הפנסיוני שלכם. למעשה, הבדיקה והתכנון הפיננסי אינם קשורים בהכרח לשלב מציאת הכספים. גם אם אתם כבר יודעים בדיוק מה יש לכם, כדאי לבדוק מדי פעם שדמי הניהול סבירים ושפריסת המכשירים הפיננסיים בתיק מתאימה לכם (בהתחשב ברמת הסיכון שלכם, בצרכים שלכם ובגילכם).

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לאיתור כספים אבודים ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

לבדיקת זכאות ללא עלות ע"י מומחה לאיתור כספים אבודים השאירו פרטים בטופס:

מלאו פרטים כאן