שמואל פינקלר | תיקון 190

תיקון 190 פנסיוני

לאורך השנים נקט משרד האוצר צעדים רבים לקידום הגדלת החיסכון הפנסיוני. בין אלה, תיקון 190 בולט כפופולרי במיוחד ולא בכדי. תקנת מס זו מעניקה מגוון הטבות כלכליות משמעותיות בקופת הגמל, לרבות הקלות מס, נזילות כספים בכל עת, גמישות במעבר בין מסלולי השקעה ועוד. במאמר זה נבחן את הוראות תיקון 190, למי הוא מכוון ואת היתרונות שהוא מציע לחוסכים.

בשנת 2008 נקלעו קופות הגמל לעיכוב משמעותי עקב שינוי תקנה שקבע כי לא ניתן עוד למשוך את הכספים שנצברו בהן בסכום חד פעמי (או הוני). במקום זאת, ניתן היה לגשת אליהם רק כקצבה חודשית לאחר הפרישה. עם זאת, בשנת 2012, תיקון 190 לפקודת המסים שינה את המצב, והחזיר את ערעור קופות הגמל בכך שאיפשר אפשרות למשיכה חד פעמית באמצעות היוון קצבה מוכרת.

המשמעות של שינוי זה היא שבתנאים מסוימים ניתן להפקיד כספים לקופת הגמל ולמשוך אותם באופן הוני ללא צורך באישור פקיד השומה ובשיעור מס מופחת של 15% על רכיב הרווח. כמו כן, חוסכים המפרישים את הכספים למטרות פנסיה עשויים להיות זכאים לפטור מלא מתשלום מס, בכפוף למספר תנאים מצטברים שיפורטו בהמשך.

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לתיקון 190 פנסיוני ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

למי מכוון תיקון 190?

חיסכון באמצעות קופת גמל מציע אלטרנטיבה אטרקטיבית עבור אנשים רבים, אך היתרונות של הפקדה ומשיכה מקופות גמל לפי תיקון 190 מתאימים במיוחד למי שצבר סכום משמעותי, מתקרב או הגיע לגיל 60, ומצפה לקצבה חודשית העוברת את סף הקצבה המינימלי (המשתנה מדי שנה). עמידה בקריטריונים אלו מאפשרת ליחיד למשוך כספים לאחר גיל 60, בכפוף למגבלות החוק, תוך ניצול הטבת המס.

ההגבלות קובעות כי משיכת הון חלקית או מלאה של כספים שנצברו בקופת גמל בשיעור מס רווחי הון מופחת בשיעור של 15% (לעומת 25% מס ריאלי רגיל) אפשרית רק אם למבוטח פנסיה מינימלית של 4,498 ₪ לפחות (נכון לשנת 2021) מקרן הפנסיה ו/או מביטוח המנהלים. חשוב לציין כי כספי ביטוח לאומי, קצבאות (כגון ניצולים, ניצולי שואה וכו’) או כל הכנסה אחרת שאינה מגיעה מקרן המשלמת לקצבה אינם נחשבים כעומדים בתנאי הסף.

בנוסף, אם מספר קרנות משלמות קצבה, הסכום הכולל של הקצבאות יחושב כסכום המשולב של כל הקצבאות. כמו כן, יש להפקיד את הכספים בחשבון החל משנת 2012, לאחר התקנת התקנה באותה שנה.

אפשרות אטרקטיבית נוספת העומדת בפני חוסכים מעל גיל 60 היא למשוך את הכספים כקצבה חודשית לאחר הפרישה, שתהיה פטורה לחלוטין מתשלום מס לכל החיים. הטבת מס זו מהווה חיסכון כלכלי משמעותי לכל חוסך שיבחר למנף את הפטור ולייעד את הכספים כקצבה פנסיונית.

עם זאת, תיקון 190 בקופת גמל אינו מוגבל לאזרחים ותיקים. מדובר גם בבשורה מצוינת לבעלי הכנסות גבוהות (פי שניים מהשכר הממוצע במשק ויותר) המחפשים פתרון משלים לחיסכון פנסיוני ארוך טווח מעבר לתקרת ההפקדה להטבות מס ומעוניינים לנצל את היתרונות הרבים של השקעה בקופת גמל לפי תיקון 190.

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לתיקון 190 פנסיוני ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

היתרונות העיקריים של השקעה בקופת גמל לפי תיקון 190

. מס רווחי הון מופחת – אזרחים ותיקים נהנים מתשלום מס מופחת של 15% בלבד על רכיב הרווח היחסי, לעומת מס רווחי הון בשיעור של 25%, הנהוג באפשרויות השקעה וחיסכון אחרות.

  1. משיכת כספים בכל עת לאחר גיל 60 – החוסך יכול לבחור למשוך את הכספים כקצבה חודשית, שתהיה פטורה לחלוטין ממס לכל החיים, או לחילופין לבצע משיכה הונית (חד פעמית) של חלק או כל הסכום, שתהיה כרוכה בתשלום מס של 15% בלבד.
  2. הטבות מס בהעברות בין-דוריות – קופות גמל אינן נחשבות לעיזבון; לכן, החוסך יכול למנות מוטבים שיהיו המקבלים היחידים של הכספים שנצברו. במקרה של פטירה מוקדמת של החוסך (לפני גיל 75), היורשים או המוטבים הנבחרים זכאים לקבל את הכספים שנצברו בקרן בפטור מלא ממס רווחי הון.

במידה והחוסך נפטר לאחר גיל 75, יקבלו המוטבים המיועדים את מלוא היתרה שנצברה בקופת הגמל באופן הוני, לאחר ניכוי מס של 15% בגין הרווח הנומינלי. לחילופין, הם יכולים להעביר את היתרה הצבורה לקופת גמל על שמם מבלי שהפעולה תיחשב כאירוע החייב במס. בשני המקרים, הטבות המס הללו נדיבות למי שרוצה לשתף את הדורות הבאים בשיקולי החיסכון שלו.

יתרונות נוספים של קופת הגמל כוללים מעבר ללא עלות בין מסלולי השקעה, תמהיל השקעות מגוון, עלויות נמוכות ודמי ניהול, שקיפות לגבי ביצועי מנהלי הקרן וזמינות הלוואות הנגזרות מסך הכספים שנצברו בקרן.

לסיכום

 תיקון 190 הביא בשורה משמעותית עבור החוסכים המבוגרים ומהווה את אחת מהטבות המס המשמעותיות ביותר שניתן לקבל במסגרת החיסכון הפנסיוני. אם טרם חסכתם באמצעות קופת גמל לפי תיקון 190 או שאתם זקוקים לסיוע בהוזלת עלויות ובבחירת מסלול השקעה מתאים, המומחים הפיננסיים של נטו תכנון פיננסי זמינים בכל עת כדי לסייע לכם למקסם את הטבות המס הנגישות לכם בכל אפיקי החיסכון.

לפי מר מכני, משפחה ממוצעת יכולה לצמצם את ההחזרים החודשיים ביותר מחצי.

לבדיקת זכאות ע"י מומחה לתיקון 190 פנסיוני ללא עלות השאירו פרטים בטופס:

לבדיקת זכאות ללא עלות ע"י מומחה לתיקון 190 פנסיוני השאירו פרטים בטופס:

מלאו פרטים כאן